Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Érkezik a 4D a mozikba!

Koreában és Mexikóban már tarol a 4D. Amerikában a közeljövőben 200 mozit szeretnének felszerelni az új technológiával, ahol a székek mozognak, füst áramlik a nézők közé és további speciális effektek történnek.

Lejárt a 3D-filmek ideje, az embereknek nem jött be – állítja a CJ Group vezetője, akinek szárnyai alatt a koreai szakemberek kifejlesztették és sikeresen építgetik a 4D-technológiát, aminek akkora sikere van Mexikóban és Koreában, hogy szeretnék az egész világgal megismertetni szolgáltatásukat. Az új technológia segítségével sikerülhet visszacsábítani a mozikba a 3D-ből kiábrándult embereket is.
A 4D inkább hatásokra koncentrál, bár hasonló alapokon fekszik a technológia, mint a 3D esetében. Luis szerint úgy képzelhetjük el leginkább, ha egy olyan jelenetre gondolunk, amiben egy űrhajó csapódik a földbe. A speciális szemüveggel nézhető film megtekintésekor a székek mozognak, rángatóznak, füstöt fújnak a terembe, és élesebben hallhatjuk a becsapódás zaját, a szilánkok szétszóródását és a tárgyak eltörését. Egy filmet 16-20 nap alatt készítenek el 4D-formátumban, ami persze csak a speciális felszereltséggel rendelkező 4D-mozikban élvezhető.
Villavicencio szerint a hangeffektekre koncentrál a technológia és nem a látványra, bár az csak egy extra, hogy a 3D-től eltérően még élethűbbé teszik az effektek a látványt. Egy hajó becsapódásakor ne azt lássa a néző, hogy az egyetlen túlélőnek hány ránc van a homlokán – mondja a vállalat képviselője, aki szerint az a lényeg hogy élethűek legyenek az effektek, imént említett esetben füst szálljon a moziteremben, puffanások, törések hallatszódjanak, mert a ma embere már nem szereti a 3D-t, erről tanúskodnak a nézettségi mutatók, amik csak nagy költségvetésű filmeknél szöknek a magasba, és annak ellenére, hogy sok esetben visszahozzák a befektetett pénzt, pár héten belül láthatóan visszaesik a bevétel, egy élethű filmvetítésre pedig mindig van igény.
Koreában és Mexikóban évek óta létezik egy-egy 4D-mozi, ami évente egymillió embert vonz filmenként, ami kasszasiker filmek esetén évi 5-6 filmet jelent. Az emberek imádják, mert közelebb érzik magukat a helyszínhez. Kanadában már tavaly is nagy sikerrel mutatták be a legutolsó Halálos Iramban filmet 4D-ben. A vetítések keretein belül a látótéren, a nézőktől távol, több mint 10 kormányt, 3 ablaküveget és egy 4 méteres kötelet használtak el az egyik üldözős jelenethez. A nézőknek bejön és a képviselő szerint is sikeres lehet a jövőben, ha az emberek megszokják, hogy nemcsak a vásznon, hanem a vászon előtt is röpködnek kormányok vagy engednek be füstöt, természetesen csak kis mennyiségben – nyugtatott meg mindenkit Luis, aki szerint a nézőtértől messze van a vászon, így senkinek semmi baja nem eshet, és az a veszély sem fenyeget, ami egy 3D-s film nézésekor, amikor is emberek ájulnak el vagy fájdulnak meg szemeik a speciális effektektől.
A technológia kész, de a fejlesztésre és technikai fejlődésre mindig van kereslet, igény és pénz, ettől függetlenül az aktuális technológiai folyamat eladásra kész és nagy távlatokban gondolkodnak. Amerikában négy 4D-s mozi működik, de éveken belül szeretnék elérni, hogy 200 mozijuk lehessen, öt éven belül pedig világszerte működtetni a speciális hang és látvány effektekkel ellátott filmeket bemutató mozikat. Erről már a CJ Group vezetője a Cannes-i Fesztiválon is beszélt, de akkor még csak annyit mondott, hogy Amerika és Korea egy közös megoldáson dolgozik, ami több nézőt vonz a mozitermekbe. mint eddig bármikor, és amely elfogadott mind a nézők, mind azon rendezők számára, akik ragaszkodnak a 3D-hez, mintpéldául Ridley Scott.